کلمه کلیدی چیست ؟

کلمه کلیدی به کلمه یا عبارتی گفته می‌ شود که مردم هم زبان، فارغ از اینکه کجا زندگی می کنند، نیاز خود را توسط آن از اینترنت یا زندگی روزمره و موتور جستجویی مثل گوگل پیدا می کنند. این نیاز می تواند خرید کالا، جستجو خدمات، سوال پزشکی، مطلب علمی، قیمت کالا یا خدمات، دریافت اطلاعات و حتی پیدا کردن شماره تلفن یا آدرس کافه یا رستوران باشد.
از امروز دقت کنید که در جمع خانوادگی، محل کار یا هر محل اجتماعی دیگر، بیشترین کلمه کلیدی که اطرافیان شما استفاده می کنند شامل چه عبارت هایی است. شاید قیمت یک کالا، شاید موضوع مسائل روز سیاسی و اجتماعی یا حتی یک فیلم، سریال، موسیقی یا تکیه کلامی از یک فیلم که اکثریت دوست دارند.

کلمه-کلیدی-چیست-؟_

اگر کمی باهوش باشیم می فهمیم برخی از کلمات کلیدی به وجود میان ولی چطوری ؟

بطور کلی کلمه کلیدی فقط در سئو نیست . کلمه کلیدی از افزایش تقاضای افرادی است که خواسته های مشترکی دارند. هر چقدر تعداد بیشتر باشد میزان درخواست بلطبع افزایش پیدا می کند.

چرا کلمات کلیدی بسیار پر اهمیت هستند ؟

چرا کلمات کلیدی اهمیت زیادی دارند و همه جا درباره آن صحبت می شود؟ برای اینکه راحت تر اهمیت کلمات کلیدی را درک کنید، باید بدانید که کلمات کلیدی از یک نیاز به وجود می آیند، و از لحاظ اهمیت به دو دسته اهمیت کلمات کلیدی در کسب و کار و محتوا تقسیم بندی می شود. شکی نیست وقتی در مورد اهمیت کلمه کلیدی صحبت می کنیم، موتورهای جستجویی مانند گوگل، اولویت پیدا میکنند در واقع گوگل برای اینکه محتوا را در یک صفحه بررسی کند به کلمات و ارتباط آنها توجه خواهد کرد و بر اساس محتوا و یکسری فاکتورهای خدمات سئو صفحات را در کلمات کلیدی مختلف در نتایج SERP رتبه بندی می کند.

اگر نمی دونین SERP چیست بطور خلاصه باید بگم به صفحات نتیجه جستجو در موتورهای جستجو سرپ می گویند.

چرا-کلمات-کلیدی-بسیار-پر-اهمیت-هستند-؟

1.اهمیت کلمات کلیدی در کسب و کارها

کلمات کلیدی اطلاعات مورد نیاز اولیه برای شروع یک کسب و کار را به ما می دهند. ما می توانیم از این اطلاعات استفاده کنیم تا به این موضوع پی ببریم که کالا یا خدمات ما چقدر درخواست دارد. به طور مثال اگر شما فروشنده لوازم کوهنوردی باشید، می توانید در بازه زمانی یکساله، براساس آمار Google trends میزان درخواست در شهرهای مختلف ایران با زبان فارسی را جستجو کنید و استراتژی کسب و کارتان را بر آن اساس برنامه ریزی کنید.

یا افرادی که دنبال “کفش کوهنوردی” هستند چه کلمات کلیدی مرتبط دیگری را در گوگل جستجو می کنند :

اهمیت کلمات کلیدی در فضاها و بخش های مختلف متفاوت است. یکی از مهمترین آنها در کسب و کارهاست شاید اگر به 10 الی 15 سال پیش برگردیم به این راحتی نمی تونستیم بفهمیم که  کدام خدمات یا کالایی درخواست زیادی در کدام منطقه جغرافیایی دارد، ولی امروز قبل از وارد شدن در هر کسب و کاری می توانیم حداقل میزان درخواست را متوجه بشیم ولی این به این معنی نیست که کالا یا خدماتی که Trend نیست مناسب سرمایه گذاری نخواهد بود.

2.اهمیت کلمات کلیدی در تولید محتوا

شاید مخاطب شما در صفحات وب یا اینستاگرام نیاز خود را جستجو می کند. در هر صورت مهم فضای جستجو نیست. شناخت کلمات کلیدی و میزان حدودی بازدید محتوا اهمیت بیشتری دارد. اگر یک صفحه کسب و کار در اینستاگرام راه اندازی کردید یا اینفلوئنسر هستید، باید ویژگی مخاطب هدف و نیاز آن را به خوبی بشناسید. و سپس محتوا تولید کنید. برای اینکه کلمات کلیدی در محتوا، اثرگذار باشند باید قبل از هر چیز به این سئوالات پاسخ دهیم:

 

  • هدف از تولید محتوا چیست و مخاطب محتوای ما کیست؟
  • نوع یا فرم محتوا و موضوع محتوا چیست؟
  • کدام پلتفرم برای انتشار محتوا مناسب است؟

 

اگر مخاطب را بشناسید، هزینه ها کاهش پیدا می کند و قطعا بهره وری بالا می رود. شناخت کلمه کلیدی فقط در سئو تاثیر گذار نیست بطور مثال اگر اینفلوئنسر اینستاگرام هستید یا برای کانال یوتوب خود دنبال محتوای مناسب هستید با شناخت موضوعات پرمخاطب می توانید محتوایی در راستای آن کلمه کلیدی تولید کنید. داشتن اطلاعات از نیازهای مخاطب هدف باعث کاهش هزینه تولید محتوا و بهره وری بیشتری در هر پلتفرمی خواهد شد.

کاربردهای کلمات کلیدی

کلمات کلیدی چه کاربردهایی دارند؟ همانطور که اشاره کردیم این کلمات عموما براساس نیاز مخاطب ها شکل می گیرند و کاربردهای مختلفی در  دیجیتال مارکتینگ دارند. برخی از این کاربردها شامل موارد ذیل می باشد.

1.سئو

کلمات کلیدی در سئوی وب سایت نقش اساسی دارند. کلمات کلیدی عامل اصلی شکل گیری استراتژی سئو، تدوین و ساختار وب سایت است. و به وسیله کلمات کلیدی، مورتوهای جستجو مثل گوگل بهترین نتیجه را برای پاسخ گویی به نیاز کاربر نمایش می دهند. برای اینکه کلمات کلیدی در کسب و کارها را پیدا کنید باید از ابزارهای تخصصی مانند keyword Finder و Keyword Planner استفاده کنید. و در مرحله بعدی دسته بندی کلمات کلیدی براساس اهداف پروژه، ساختار وب سایت را تعیین کنید و در نهایت استراتژی سئو طرح ریزی می شود. بعد از آن برنامه ها یک به یک اجرا می شود، در این مرحله تعداد صفحات وب سایت، یا لندینگ پیچ و ارتباط صفحات با یکدیگر کاملا مشخص است، اکنون باید محتوا آماده شود. برنامه ریزی در بخش محتوا با ساختن یک تقویم محتوایی هدفمند آغاز می شود. این مراحل فقط به نقش پررنگ کلمات کلیدی وابسته است. به طور کلی کلمه کلیدی از ابتدا تا انتهای خدمات سئو تاثیر مستقیمی دارند.

برخی از کاربردهای کلمات کلیدی در سئو

  • تگ عنوان
  • توضیحات متا
  • کاربرد آن در URL
  • عنوان ها و زیر عنوان ها در صورت نیاز
  • مقدمه محتوا
  • ALT عکس ها

2.تبلیغات کلیکی PPC

تبلیغات کلیکی انواع مختلفی دارند و استفاده از کلمات کلیدی در برخی از آنها به شکل مستقیم و غیرمستقیم کاربرد دارند.

تاثیر غیر مستقیم

در این روش پیام به صورت غیر مستقیم منتقل می شود تا توجه مخاطب به محصول یا خدمات ما جلب شود. به طور مثال اگر در زمینه لوازم خانگی برقی فعالیت می کنید، مهم ترین عامل در ترغیب مشتری، خدمات و گارانتی پس از فروش یا خرید اقساطی است. پس این کلمات شامل گارانتی، خدمات پس از فروش، فروش اقساطی کلمات کلیدی اصلی و مهم برای تبلیغات بنری، کلیکی و … می تواند در تبلیغات ATL MARKETING نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

تاثیر مستقیم

کلمات کلیدی برای تبلیغات PPC که بیشتر در تبلیغات گوگل ادز استفاده می شود. یکی از بالاترین آمارهای نرخ تبدیل یا CTR را در بین سایر تبلیغات دارد این تبلیغات شبیه یک میان بری است که کلمات کلیدی کسب و کار شما را در صفحه اول نتایج گوگل قرار می دهد. انتخاب کلمات بسیار مهم هستند. اگر در انتخاب کلمات کلیدی دقت لازم را نداشته باشید. هزینه زیادی بدون بهره وری پرداخت خواهید کرد. در تبلیغات گوگل ادز از مفهومی به نام Match Type برای نشان دادن تبلیغات شما بر اساس کلمات کلیدی استفاده می کنند.

 لازم به ذکر است در پلتفرم های یکتانت و مدیااد هم از نوعی از تبلیغات بر اساس کلمات کلیدی استفاده می کنند.

انواع Match Type

 Match type تطبیق کلمات کلیدی متناسب با تبلیغات گوگل ادز است که شامل انواع زیر است:

1.Broad Match

وقتی از کلمات کلیدی با روش Broad استفاده می کنید، ترتیب کلمات اهمیتی ندارد. گوگل بین تبلیغات و کلمه کلیدی شما ارتباط و شباهت معنایی پیدا می کند. و بدون ترتیب خاصی استفاده می کند. مثلا کلمه کلیدی “پودر پروتئین” است و تبلیغ شما خرید پودر پروتئین است. در این حالت گوگل یک ارتباط معنایی بین “پودر پروتئین” و “خرید پودر پروتئین” پیدا می کند و آن را به صورت کلماتی مانند “پروتئین مکمل ورزشی”، “مکمل وی”، “پودر پروتئین برای لاغری” نمایش می دهد.

2.Pharase Match

Phrase match حالتی است که امکان دارد گوگل تبلیغ شما را با اضافه کردن کلمات به قبل و بعد از کلمه کلیدی نمایش دهد. به طور مثال کلمه کلیدی لوازم خانگی را در نظر بگیرید. ترتیب بین محل کلمات محفوظ است و کلماتی مانند “خرید لوازم خانگی الکتریکی”، ” خرید اقساطی لوازم خانگی”، ” لوازم خانگی ایرانی”، ” لوازم خانگی بوش” ساخته می شود.

3.Exact Match

در حالت که تبلیغ شما در کلمه کلیدی Exact Match نمایش داده می شود دقیقا با همان کلمه کلیدی که مشخص شده و جستجو شده توسط کاربر تطابق خواهد داشت کلمه ای به قبل و بعد آن اضافه نخواهد شد.

انواع Match Type​

3.کاربرد کلمه کلیدی در محتوا

برای تولید هر نوع فرمی از محتوا ی هدفمند باید از کلمات کلیدی استفاده کنید. اما این شامل هر محتوایی نمی شود. مثلا شما در زمینه تولید محتوای ویدیو و انتشار در کانال یوتوب فعالیت دارید. باید درباره کلمات کلیدی حوزه کسب وکارتان تحقیق کنید. آیا موضوع محتوای شما پاسخگوی نیاز مخاطب است یا نه ؟ یا آیا صرفا کانال پرمخاطبی دارید و با تولید هر محتوایی، بازدید فراوانی در کنار تبلیغات دارید، اگر بدنبال بازدید ارگانیک از طریق جستجوی مخاطبان در یوتوب هستید باید کلمات کلیدی محتوای ویدیویی تولید شده را بدانید و نکات سئویی یوتوب را هم مد نظر قرار دهید.

کاربرد-کلمه-کلیدی-در-محتوا_

4.استفاده از کلمه کلیدی در برنامه نویسی

آیا می دانستید که در برنامه نویسی نیز از کلمات کلیدی استفاده می کنند؟ در برنامه نویسی کلمات کلیدی برای تعریف فرمان ها و پارامترها به کار می رود که در هر زبانی متفاوت است. اما این نوع از کلمات کلیدی با بحث دیجیتال مارکتینگ ارتباطی ندارد و موضوعات متفاوتی را شامل می شود.

تقسیم بندی کلمات کلیدی براساس طول عبارت

کلمات کلیدی را از لحاظ اندازه و طول عبارت معنا دار به سه دسته زیر تقسیم می شوند.

1.کلمات کلیدی کوتاه Short-tail Keywords

کلمات کلیدی کوتاه به کلمات عمومی با میزان ترافیک بالای جستجو گفته می شود. و بیشتر از دو کلمه نخواهند بود. و در صورتی که رقابت بین کسب و کارها زیاد باشد. یکی از پرچالش ترین نوع اهداف برای رتبه گرفتن در Serp  است. از لحاظ Funnel  فروش آنلاین Short tail ها عموما ترافیک زیاد ولی نرخ تبدیل کمتری دارند. چون به طور کلی این نوع جستجو بسیار کلی است و مخاطب به طور دقیق مشخص نکرده است به دنبال چه چیزی است.

مثال: “خرید لپ تاپ” ، “طراحی” ، “خرید ماشین” ، ” گوشی موبایل” ، “گوشی آیفون”

2.کلمات کلیدی متوسط Mid-tail Keywords

کلمات کلیدی متوسط یا Mid-tail keyword عباراتی است که از دو یا سه کلمه استفاده می کند. و جستجوی هدف مخاطب دقیق تر مشخص شده است. میزان ترافیک جستجو زیاد است و نرخ تبدیل بالاتری نسبت به کلمه کوتاه دارند. در این حالت، درجه سختی کلمات عموما کمتر از کلمات کوتاه خواهد بود ولی رقابت کماکان زیاد است.

مثال: “خرید لپ تاپ ایسوس” ، “طراحی لوگو” ، “خرید ماشین 206″ ، ” بهترین گوشی موبایل” ، “گوشی آیفون 13”

3.کلمات کلیدی بلند Long-tail Keywords

کلمات کلیدی بلند یا long-tail keywords شامل کلمات بلند است. عباراتی است که اکثرا بیشتر از سه کلمه استفاده می شود  و هدف مخاطب دقیق تر مشخص شده است.  میزان ترافیک جستجو زیاد نیست  و نرخ تبدیل بالایی نسبت به سایر کلمات دارند.

مثال: “خرید لپ تاپ ایسوس گیمینگ ” ، ” طراحی لوگو با گوشی” ، “خرید ماشین 206 قسطی” ، ” بهترین گوشی های سامسونگ 2022″ ، “گوشی آیفون 13پرومکس 256”

مقایسه کلمه کلیدی خرید لپ تاپ ایسوس Mid-tail و خرید لپ تاپ ایسوس گیمینگ Long-tail

انواع کلمات کلیدی بر اساس قصد جستجوی کاربر

جستجو کلمات کلیدی Keyword Search Intent و دسته بندی آنها براساس قصد جستجو بسیار مهم است. زیرا می توانید از آن درباره شناخت مخاطب، ارزش هر کلمه کلیدی، هدف گذاری کسب کارها در سئو، بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی محتوایی و سایر بازاریابی های دیجیتال اطلاعات مفیدی کسب کنید. و این مزیت را دارد که روی کلمات کلیدی متناسب با اهداف کسب و کار سرمایه گذاری کنید تا به نتایج دلخواه برسید. به طور کلی کلمات کلیدی بر اساس قصدجستجوی کاربر، به چهار دسته زیر می توان تقسیم بندی کرد.

روش تشخیص کلمات کلیدی بر اساس قصد جستجو

چگونه کلمات کلیدی را  براساس  انواع قصد جستجوی کاربر تشخیص دهیم؟ برای اینکه بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید، باید ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهید این سوالات راه تشخیص از طرف SEMRUSH معرفی شده است.

  • آیا جستجو با هدف خرید کالا یا خدمات مشخصی بوده است ؟
  • آیا کاربر معنی یا موضوع خاصی را جستجو می کند ؟
  • آیا قصد کاربر از جستجو، فقط جمع آوری اطلاعات درباره کالا یا خدماتی با هدف کسب اطلاعات است؟
  • آیا مخاطبان به دنبال مکان، وب سایت خاصی هستند؟

کسب اطلاعات

در این حالت مخاطب فقط به دنبال راه حل یا جواب یک سئوال است. این سوالات شامل مواردی مانند جستجوی مسیر در نقشه یا  کسب اطلاعات درباره موضوعی خاص است. استفاده از این کلمات برای انواع تبلیغات مناسب نیست زیرا این روش ROI (بازگشت سرمایه) ندارد. این کلمات بیشتر در جذب ترافیک اورگانیک در سئو کاربرد دارد.

مثال:

  • چطوری پنکیک درست کنیم
  • نمایندگی ایسوس کرج
  • زمان رسیدن گواهینامه
  • ایمیل مارکتینگ چیست

هدف مشخص

در این نوع جستجو، کاربر هدفش از جستجو کاملا واضح است و  با دانش قبلی به دنبال یک برند خاص، وب سایت یا محتوای مشخصی است. این نوع  جستجو برای سئوی وبسایت یک برند مناسب است

مثال:

    • وب سایت تامین اجتماعی
    • ثبت نام ایران خودرو
    • خدمات سئو اوشه دیجیتال

خرید کالا و خدمات

گاهی هدف از جستجوی کاربر خرید کالا و خدمات است. و کاربر بیشتر از  کلمات کلیدی مثل، “خرید” “قیمت” استفاده می کند. البته در مواردی نیز به صورت اسم کالا و یا خدمات مانند ” گوشی آیفون 13 پرو 256″ جستجو می شود. از این نوع کلمات کلیدی می توان در paid Search، سئو و تبلیغات دیجیتال استفاده کرد.

مثال:

  • خرید ماگ حرارتی
  • قیمت بسته کاغذ A4
  • بیمه ماشین قسطی
  • خرید گوشی A52 سامسونگ

قصد تجاری

قصد از جستجوهای تجاری بسیار مورد توجه وب سایت های تخصصی است. در این حالت فرد به دنبال جمع آوری اطلاعات برای خرید چیزی یا سرمایه گذاری در زمینه خاصی است. این گروه افراد قصد خرید ندارند. اما  ممکن است مشتریان بالقوه کسب وکار شما باشند.از این نوع کلمات کلیدی می توان در بازاریابی محتوایی دیجیتال استفاده نمود.

مثال:

  • تفاوت ایرپاد 2 و ایرپاد پرو
  • بهترین برند کفش برای دویدن
  • نژادهای سگ های آپارتمانی

برخی دیگر از اهداف جستجوی کاربر

  • جستجو کلمه کلیدی + برند
  • کلمات کلیدی منفی ( مورد استفاده در گوگل ادز )
  • کلمات کلیدی + موقعیت جغرافیایی

کلام آخر

مطلبی که مطالعه کردید، اولین مقاله من است و امیدوارم توانسته باشم تجربه شخصی ام را  به خوبی به اشتراک بگذارم.  مقاله کلمات کلیدی از منابع زیادی جمع آوری شده است و بخشی دیگر شامل سال ها تجربیات شخصی من در این حوزه است که هنگام تدریس به نیروهای تازه کار آموزش داده ام، خوشحال می شویم که حتما نظرتان را درباره این مقاله برای ما کامنت کنید. تا بتوانیم در جهت بهتر شدن مقالات از نظرات شما استفاده کنیم.

2.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمیده

عالی بود👌🏼

2.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمیده

عالی بود👌🏼